Amsterdam

European Onion

Kategori: Allmänt

I måndags åkte martina hem. Jag grät som en liten barnrumpa när jag lämnade av henne på flygplatsen. Kändes fruktansvärt tugnt måste jag erkänna. När jag väl hade tagit mig tillbaka till Campus och slutat gråta så träffade jag på Ashlee och My och dom frågade vart Martina var och då började jag gråta igen. Nu mera är man då känd som den crying swedish för att fransmännen och italienarna råkade se att jag grät och dom trodde typ att det var omöjligt för att svenskar att gråta för att  vi svenskar har så kall personlighet. Suprise!
Men de som är trevligt när man är här är att alla blir engagerade i allt, så tydligen fick jag inte sitta ensam på rummet och gråta utan istället så skulle vi till skolbaren och dricka jäger shots. 
Det där är en av de skummaste barerna jag har varit på. Dels för att mobilen blir stulen och dels för att bartendern dricker alkohol och dom kan bjuda 30 personer på shots utan problem.
 
Pappa - du som alltid undrar vad ölen kostar så kostar en öl 1.5 euro. Likaså ett vinglas.
 
På tisdagen var vi ganska sega. Hade skola på morgonen och jag inser att det här kommer att bli riktigt tufft. Inte alls den slappa stilen som är på högskolan dalarna. Här måste man verkligen anstränga sig och plugga varje dag. Storleken på den här kursen motsvarar 2 kurser hemma, dvs - 2 hemtentor.
Här i Holland så har vi ett grupparbete på ca 30 sidor, hemtenta, open book exam, muntlig redovisning, göra en webbsida, och en presentationen i form av en film ellerliknande, så länge det är bilder och ljud. 
Ja, inte direkt vad man är van vid. Och om man inte klarar kursen så har man bara 1 till chans att ordna upp det och det är i slutet på januari. 
 
Efter skolan så gick alla hem och sov. Jag gick till gymmet och skrev in mig. Riktigt bra grej. Train more 4 less heter det och går helt enkelt ut på att om man tränar mycket så blir månadsavgiften billigare. De första 3 månaderna betalar man 43 euro i månaden ( vilket är billigt för holland) och tränar du ca 2 gånger i månade de första 3 månaderna så kommer du att betala halva avgiften, tränar du ca 3 gånger i veckan betalar du ännu mindre. Så för snåla mig är det en perfekt deal. Nu måste jag ju dit vare sig jag vill eller inte.
 
Men då kan vi hoppa några dagar fram till Torsdagen så ska jag berätta om mitt lilla träningspass som jag gick på. More pump heter det och det är ungefär skivstång. En pinne med vikter som man gör massa övningar med. Alltså vill ni någon gång känna er lite lätt puckade och extremt segtänkta - gå på en grupplektion som du aldrig varit på med en instruktör som pratar holländska. Jag hade extremt svårt att hänga med. När alla stod upp satt jag. När alla satt ned så stod jag upp. Ja, tänk er själva hur det såg ut. men det var kul iallafall så jag ska dit idag igen för Martina har berättat för mig att man botar träningsvärk med att träna mer!
 
Iallafall så i tisdags på kvällen så skulle vi bara ta ett glas vin och mysa lite hemma hos ashlee. A jo tjena. Den där australienska tjejen har dåligt inflytande på mig. Efter mycket om och men så åkte vi in till storstaden - gick till baren som har 10 shots för 10 euro. Det var bara jag, Nico, Ashlee och Sarah som tog oss in till staden, baren var ganska folktom men vi hade jätte kul tillsammans! Vi lyckades ta en taxi hem för enbart 23 euro och vi kom på att nästa sommar ska vi på Tomorrowland ( festivalen i belgien som ser ut som en sagovärld) för då kan vi bo hemma hos Sarah. Lyckan var totalt för alla tills Nico insåg att han inte kunde följa med för han är columbia och kanske inte får ett visa. Så bli inte förvånade om jag r gift när jag kommer hem så att nico har ett visa. 
För er som tror att allt jag skriver är sant - Jag kommer inte under nåra omständigheter att gifta mig med en columbian med nanmnet nicolas för att han ska få ett visum så han kan åka på en festival i belgien. Det var bara ett skämt. 
 
Vaknade upp vid 9 tiden på onsdagen och tog mig in till stan med Jonathan från Smedjebacken för att köpa en cykel. För 65 euro från man en skrothög med rost, Men jag måste tillägga att det är sjukt bra rull på den där cykeln och varje gång jag är ute och cyklar så kännner jag mig extremt glad. Ser antagligen lite ut som en idiot när jag trampar omkring och ler så stort jag bara kan. Det hade no säkert också gjort om ni hade lika bra cykel som mig och levde i ett land som inte har några uppförsbackar eller nedförsbackar och dessutom extremt bra cykelvägar. Vi cyklade hem from centrum ut hit, hittade inte vägen och vyklade ganska sakta och då tog det 40 min. Antagligen finns det en snabbare väg. Sen blev det lite välbehövlig vila och sen var det dags att festa igen.
 
Helt seriöst, jag behöver verkligen en levertransplantion när jag kommer hem. Kan någon ordna?

Det var internationell afton i studentbaren så det var vi erasmusstudenter + 5 okända människor. Det blev en hel dans och spanjoren Jordi och jag dansade tokmycket ( har konstaterat att folk från spanien och sådana länder är sjukt bra på att dansa) och det blev varmt, så jag beslutade mig för att hänga av mig kavajen med alla andras jackor. Med mobilen i fickan. Och sen var den borta. ja tack. var säkert en av dom där ghetto människorna som var där som inte kom med oss. 

Jaa.. sen var det då torsdagen och jag har redan berättat om Pump passet på gymmet. På kvällen blev det film med alla från spanien. Dom är fruktansvärt dåliga på engelska och pratar bara med varandra, men dom har kommit på att dom vill hänga lite mer med oss andra så jag ocg Sarah var på filmkväll där. Det var lite kul, rosita har så svårt för att prata engelska så varje gång hon försöker så börjar hon rodna. Men dom är väldigt trevliga. Irene var väldigt sugen på att börja träna så det hade varit kul :) !


Idag har det varit skola hela dagen och jag är sådär nervös som jag var efter första lektionen i tisdags. Hur tusan ska jag klara av det här?! Jag menar, Eu? varför har ingen berättat för mig hur det här med eu egentligen fungerar? Jag måste typ sätta mig imorgon och läsa igenom det här på svenska för att få något grepp om det. Ännu bättre är det väll att jag alltid säger fel. istället för European Union så säger jag European Onion. Det kan nog ställa till med problem på den muntliga presentationen.. den europeiska löken liksom. Inge vidare. Nej nu ska jag sova lite, sen ska jag laga Svenska köttbullar med potatismos och pepparsås. Lingonsylt finns inte i det här landet. Kanske på ikea men dit orkar jag inte ta mig just nu. Sen blir det Gym och sen blir det ut å klubba!! Hejja hejja! Och jag msåte bara få tillägga att trots att jag inte har en smartphone och att jag saknar min Iphone Lillprinsen fruktansvärt mycket så gillar jag verkligen det här landet och trivs som fisken i vattnet!!!
 




Ashlee, sjukt trevlig vakt, jag och Sarah
 
 
Ashlee the Mayogirl
 
 
Lite kärlek på toaletten
 
 
Min alldeles egna holländska cykel!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: