Amsterdam

om någon orkar läsa allt dravel

Kategori: Allmänt

En ynka liten månad kvar i det här landet. 4 lördagar. En söndag där jag fyller 25. Det här känns jätte konstigt kan jag lova. Extremt vemodigt och en liten ångestkänsla fyller kroppen då jag spenderar min 5:e sista lördagskväll hemma i sängen med en hårinpackning och annsiktsmask. Kanske lika bra att jag börjar vänja mig för det känns som att när jag kommer hem kommer det inte heller vara så mycket drag. Eller kanske det blir mer drag? 
Jag sitter här och försöker tänka mig in i hur det kommer bli när jag kommer hem. Hur mycket hinner man egentligen förändras som människa på 10 månader. Något säger mig att det har hänt väldigt mycket som jag inte tänker på.
I början när jag kom hit så fanns det massor med svenska saker som jag saknade så mycket, nu när jag tänker så är det enda som ploppar upp i mitt huvud; Bea-sås & geisha. Igår fick jag frågan, finns det något specielt i Sverige som man äter? Efter en lång tyst minut kom jag på att vi äter köttbullar. Inte för att jag brukade äta det så mycket hemma men för att det säljs på Ikea, gärna med en liten dos av hästkött och kanske någon e-coli bakterie.
Idag fick jag en liknande fråga; Finns det något som svenskar är galna i? Typ som är i holland älskar vi öl, ost, tulpaner, träskor. Jo vi gillar ju alkohol och vi har dalahästar. Och vi äter faktiskt hästkorv frivilligt. Vad är det egentligen som gör oss svenskar sådär galna? Har vi något speciellt? 
Vädret. Jag blev inbjuden att medverka på Ibms:arnas ( Internationall buisness management) lektion där dom hade " The Swedish experience"  Där fick jag lära oss att vi älskar skog och natur och vi pratar alltid om väret. 
Sen sitter jag och funderar över små bagateller som att har min musiksmak penetrerats av dom Holländska techno/deephouse dängorna eller dom spanska rytmiska tonerna. Vad lyssnar vi på för musik hemma egentligen? Är det något bra som spelas på victuscella ( som jag inte ens kommer ihåg hur man stavar?). 

Hur som helst har det hänt otroligt mycket saker sen sist jag skrev. Jag tror att sist jag skrev så var det efter att jag och Maloue hade varit på en liten rundtripp i Nederländerna. Har dock inget minne av vad som hände i April. Men jag vet att sista helgen i April hade Alex födelsedagsfest på sin terass och det var snorkallt. Jag och Bella trodde att vi skulle gå på major Lazer konserten men, eftersom Bella inte kunde holländska så råkade de bli lite fel när vi köpte biljetter så vi hamnade på  Fuzed - Major Lazer after party. Hur som helst så hade Major lazer lika gärna kunnat spela så vitt vi vet för vi hade riktigt kul ändå. Såhär såg det ut den kvällen; http://www.youtube.com/watch?v=7Uzl_zwXSnY Några dagar senare var det queens day! Drottningen lämnade över kronan till kungen, alla var klädda i oranga kläder ( martina, du som gillar den färgen hade verkligen gillat det), det var DJ's i vartenda hörn, minifestivaler, gatumat överallt och båtar. Jag hade äran att få besök av min vän Kiki som är från Nederländerna men bor i Belgien. Vi strosade runt i staden halva dagen, åkte båt med några galna holländare och slutligen tog en cykeltaxi till en festival - Loveland. Enbart holländsk musik där ja. Maloue och Isabelle övergav mig och åkte tillbaka till Sverige, dom saknas fruktansvärt mycket!

Queensday
 
Efter allt firande med Major lazer konserten som vi uppenbarligen aldrig såg, queens night, queens day, hejdå Isabelle och Maloue, så hade jag rejäl baksmälla. Ik hab en groete kater. Jag har en stor baksmälla.  Jag skulle var anykter äända tills Emma kom. Emma skulle komma en vecka senare och inte klarade jag ens att hålla mig lugn tills dess. På söndagen där var det Bevrijelsedag ( osäker på stavning). Det har något att göra med att Nederländerna blev fria från Tyskland efter andra världskriget. Detta firades med 15 stora gratisfestivaler i Nederländerna. Samma dag vann Ajax någonting så det var extra mycket att fira. Jag och clara trampade oss in till stan i det fina vädret och drack lite ö i Vondelpark. Sedan plingade det till i telefonen och vem var det?
Ni som har följt min blogg, kommer ni ihåg inlägget om Budapest? Killen jag satt bredvid på flyget dit - Piano rob/ Jordi Zuur, slängde iväg ett sms då han var i Amsterdam och åkte båt med en kompis. Vi fick en inbjudan till båten och vi var inte sena med att tacka nej. Har jag någonsin tackat nej till att åka lite båt? nej just det. Vi glad runt på Amsterdams kanaler, stannade för en liten toalett paus och köpte riktiga italienska pizzor som Clara godkände. Clara är från italien så hon vet vad vi pratar om. Sen efter den dagen var jag faktiskt nykter fram tills Emma kom hit. Emma kom hit 3 dagar senare. 
 
Båtåkning i Amsterdam med huliganer i bakgrunden
 
Vad hade jag och emma för oss? När hon kom hit blev det självfallet något vodka äppeljuice och sedan ned på stan. Det var dags att utforska okänd mark - De Pijp. Dock stängde tydligen barerna i samma veva som vi kom dit så vi fick lov att bege oss till Lux. Med tanke på att hon kom dit väldigt sent och vi hade massor att prata om så blev det en kväll så vi kom hem, cyklandes på morgonkvisten. Torsdag morgon begav vi oss till Saanse zhans eller hur detta nu stavas. Träffade på en gubbe som hade svensk fru. Han gav mig sitt visitkort så att han kunde skicka bilder till mig som hade han tecknat. Tack men nej tack. Sedan åkte vi på Matfestival! En av höjdpunkterna helt klart. Tänker er en festival där man praktiskt tagit har tagit bort musiken och det bara är mat. Mat från kök som rullar. Typ husvagnar. + ett öltält. Mätta och belåtna åkte vi hem och vilade lite, täntke sedan att vi skulle ta en lugn kväl... Åkte till De pijp för andra gången. var lite tidigare så vi hann faktiskt med en öl innan dom stängde och vi begav oss sedan åter igen till Lux. Väl på Lux blev det lite andra planer, vi drog till Chupitos där vi dansade till kommersiell musik och drack shots som dom först hade satt eld på. Mycket trevlig kväll! På fredagen har jag inget riktigt minne av vad vi gjorde, kan hända att vi var på Waterloo och sedan gick runt i Jordaan? Kvällen blev iallafall lugn med en vända till Dvarstraat och lite cocktails. Lördagen tror jag att vi kikade runt i stan och det blev lite shopping och på kvällen tog vi oss till air och gick på Girls love Dj's. På air hade dom ett konstigt system, man köpte som ett kort när man kom in som man laddade på med pengar för att man sedan skulle kunna betala i baren. Det där är något som jag inte kommer att sakna, kort och munten. Lite drygt sen när man kommer hem och har plastpoletter till ett värde av 10 euro som man enbart kan använda på den klubben igen, eller ett kort med pengar. Hur som helst var det en rolig natt och på söndagen var vi bakfulla. Inte den bästa dagen. 
 
Jag och Emma på Girls love DJ's
 


Måndag tisdag onsdag så var det enbart plugg som gällde för att på Torsdag morgon var det dags att häma upp nästa besökare. Maria, Lotta och Terese! Vi åkte in till stan och åkte lite båt, vi kikade på Heineken experience och sedan drog vi oss hemmåt. Dom hade varit vakna sedan väldigt tidigt så sömn var något som behövdes. På fredagen skickade jag iväg dom till Anne Frank huis för att jag skulle vara i skolan. Men på kvällen blev det en rejäl fest! Vi började på Chupitos med eld shotsen ( lite utav en favorit shot bar måste jag erkänna) provade även på Marshmallows shots, tror dock jag föredrar den andra shotten. Kan hända att jag gjorde fel då jag först grillade med marshmallow och sedan käkade den för att sedan ta shotten. Jag tror man skulle spara godiset till efteråt. Här är föresten en länk till shot barens hemsida så ni kan få se hur shotsen ser ut: http://chupitos.nl/home/#!//
Sedan gick vi till Sugar factory för att det var Kill All hipster, när fötterna var trötta traskade vi vidare till Lux för att komma hem i ottan. På lördagen var det dags för Waterloo, en dagstur i red light, shopping och på kvällen tog vi det lugnt och kikade på Eurovision song contest, alla var riktigt slitna efter fredagskvällen.
På söndagen var det upp igen för att åka på mat marknad, denna var dock inte i närheten lika stor som festivalen men det blev en hel del mat och vin. Sedan kikade vi på lite vintage kläder, drack mera vin, promenerade i Jordaan för att sedan hamna på Ranchos där det blev mera vin och lite sangria på det. När restaurangen stängde och dom hade fått nog av oss så tog vi en kvällstur i red light och hamnade sedan på en liten bar med ett ännu mindre dansgolv. Detta verkade vara ett centrum för svensexor så det blev mycket shots och dans. 
På måndagen spöregnade det verkligen så vi åkte mest runt och handlade lite souvenierer som dom ville ha innan dom begav sig till flygplatsen. 
 

Och nu är vi på den här veckan. Jag har varit död hela jäkla veckan. Såhär sliten som jag har varit har jag nog aldrig varit tidigare i mitt liv. Kanske efter att jag varit på festival. Och nu sitter jag här, funderar på hur jag har ändrats som människa. Om jag tänker på det är jag nog väldigt mycket samma lika som när jag åkte, fast med lite mer skin på näsan och ett mer öppet sinne. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: