Amsterdam

En rundtur i Holland med smålänningen

Kategori: Allmänt

Bloggen gick i idé, precis som en annan. Vintern var fruktansvärt kall och bland alla roligheter så fanns det även lite tråkigheter. Men nu har solen tittat fram, fortfarande isiga vindar men eftersom vårblommorna har börjat blomma så kan väll jag blomma lite jag med.

Förra helgen var egentligen tänkt som Plugg helgen, som ni ser, med ett stort P. Fast, så blev det förståss inte alls. Biss hade sin man Martin över från Sverige så Maloue tyckte att det var best att överge lägenheten så att dom kunde få lite kvalitetstid. Överger man lägeneheten måste man hitta något annat ställe att bo på och varför inte bo i andra delar av Holland över en helg. Idéen lät mer är lockande och utan särskilt mycket betänkte tid ( jag tror jag gav det ett dygn för att framstå som åtminstone lite seriös) så tackade jag ja till att följa med. Eller om jag kanske bjöd in mig själv. Det hade varit lite typiskt mig, men Maloue verkade glad så jag var glad.

På fredag morgon hoppade viv på tåget mot Rotterdam och för att vara lite seriös så han Maloue fråga mig ca 40 frågor av mina 116 innan vi var framme. Det går lite för snabbt att åka tåg i Holland ibland. Speciellt när man har saker att göra på tåget. Hur som helst hoppade vi av och klättrade in i kubhusen där vi skulle övernatta. Vi fick oss en jätte fin turistkarta som visade den stora staden rotterdam. Gick utanför, vecklade upp kartan och var fortfarande lika förvirrade. Frågade en gubbe vart den gamla hamnen var. Eh, gubben pekade på den lilla vattenplätten bakom oss och där var den. Traskade vidare för att kika på den nya hamnen, tog Inte särskilt lång tid - men vi hann få på oss solbrillorna. Sen började det snöa. Käkade lunch på en jätte trevlig restaurang med lite Afrikans, syd amerikansk och turkisk mat. Sjukt gott och spännande. Drack öven lite semesteröl. Traskade runt i stan och konstaterade att shopping var bra mycket bättre där än i Amsterdam, trots detta blev det enbart en liten svensk tröjja från Monkii. På kvällen åt vi en Very italian Pizza på en restaurang som hette Very Italian Pizza. Fantastiskt - kan inte komma ihåg sist jag faktiskt åt en god pizza i detta sjunkande land.
Gick hem och drack våran 10 euros Bacardi Razz, fast inte Bacardi utan Gall & Gall raspberry. Var redo för en stor utekväll i Rotterdam.
Går till första stället som skulle vara Rotterdams bästa bar. Den hade säkert varit riktigt bra om man hade fått plats där inne. Vi lyckades på något vänster verkligen klämma oss igenom folkmassan, för att sedan konstatera att det var nog firmafest på gång där inne med tanke på alla medelålders män som druckit några glas whiskey för mycket och stod och dansade. Det enda vi inväntade var att dom skulle slänga upp slipsen på huvudet.
Traskade vidare i jakt på Vibes. Gick för långt. Hittade en annan nattklubb med as lång kö. Lite konstig gaderob tyckte vi när den var i en kontainter mitt på gatan, ingen skylt hade nattklubben heller. Efter lite diskussioner enades vi om att det var bättre att gå till Vibes, vi hade trots allt läst bra recensioner från den cluben.
Kom dit. Det var inte särskilt bra men vi hamnade på baren vägg i vägg där vi lyssnade på gamlagodingar och drack lite mera. Hur som helst beslutade vi oss att gå till Hollywood music hall.
Vi visste att det var väldigt ugnt folk som brukar gå dit, men det är en stor nattklubb med 4:a olika dansgolv + att ett av dom faktiskt snurrar så hur dumt kan det va?
Hoppade i en taxi, betalade in oss, jag kikar mig omkring och tänker - Neej, nu ska jag vara tyst. Det skulle vara så fruktansvärt typiskt av mig att lägga den här kommentaren.
Som tur är lägger Maloue kommentaren - Eeeh malin, har du noterat att vi är dom enda vita människorna här?
SÅ sant som det är sagt. Detta förde med sig den enorma fördelen att det var riktigt bra musik! Sen fanns det dock nackdelen, tydligen dansar dom på ett speciellt sätt. Inte riktigt som oss stela svenskar. Daggeren heter det på holländska och Daggering på engelska.

Såhär ser detta ut: http://www.youtube.com/watch?v=pGoXZPNeBJE

Ja precis, Jag antar att ni kan få en bild framför er hur detta ser ut, även hur mitt ansiktsutryck var när någon greppar tag i mina höfter och börjar tokjucka bakifrån. Första tanken var " Va fan gör du Maloue". Jag kan berätta för er att det var länge sen jag var så chockad och alla runtomkring mig såg antagligen hur chockad jag blev för dom började as garva. Denna incident upprepades ca 4 gånger under kvällens lopp + att jag blev slickad i annsiktet 2 gånger. Jag har väldigt svårt att förstå mig på detta märkliga beteende. Jag känner mig Inte särskilt smickrad av att bli slickad i ansiktet, jag tyckte det mer var extremt obehgaligt.
Trots att musiken var bra så gav vi upp efter ett tag.
Kvällen blev inte riktigt som vi hade tänkt oss, men jag lovar att det där är en kväll vi kommer sent att glömma!

Lördag morgon, påskfrukost med kokt ägg på Stayokey, tog Metron vidare till nästa stad. ja nu förstår ni hur litet det är när man åker metro mellan städerna. Gick för långt igen när vi skulle till hotellet. ( När jag kommer hem till Sverige så kommer jag ha vant mig vid dessa korta avstånd så när jag gått 100 meter och inte är framme så kommer jag antagligen bli orolig över att jag gått fel och för långt). Checkade tillsist in oss på Nh hotel, riktigt fräscht hotell. Åkte in till stan, kikade runt och köpte lite SPA grejer. Sen tog vi oss en tur ut till stranden. Solen sken men det var fortfarande iskallt  - men det gör inget för det är fortfarande en strand och vi åt fortfarande årets första glass. Sen på allt detta fick vi se ett frier, ett flygplan med en banner " Rebecca, vill du gifta dig med mig" fast på holländska. Kan ju lika gärna ha stått " Rebecca, det är slut" för våran holländska är trots allt bristfällig. Hur som helst tog vi kanske 10 kort på stranden för att det var en strand. Sedan åkte vi och tittade på Peace Palace och såg någon viktig byggnad på vägen.

Frieri på stranden

Maloue och en karusell vid stranden

Hemma hade vi lite SPA och hade allmänt kul. När klockan var 21 tyckte vi att det var dags för middag. Kikade runt och tillsist hittade vi faktiskt det vi letade efter - Argentinskt steak house med erbjudande på utsidan. Awesome. Till och med bea sås hade dom så jag var fruktansvärt lycklig.
Sist ut från restaurangen var vi, gick runt hörnet till en bar som hette Thai Princess.  Detta var en Karaoke bar. Det är alltid trevligt. Skrattade åt alla som sjöng, halsade öl och frågade några grabbar om dom ville ta ett kort på oss. Dom tog kort på sig själv och frågade om inte vi ville följa med på en nattklubb. Ja varför inte tänkte vi och hamnade på en jätte bra nattklubb. En sån där nattklubbs om man vill hamna på men aldrig riktigt lyckas med i Holland. Det blev en lång natt och slitna som djur kom vi hem 07.00 till våran hotell. Första frågan till tjejen i receptionen - När måste vi checka ut?!
17.00 fick vi till svar. Underbart! Så borde alla hotell ha det. Vaknade upp vid 14.00 tiden, hungern var mer än påtaglig så det blev att packa ihop oss och traska till stationen för en liten macka och tåg till Haarlem.

Väl i Haarlem så traskade vi runt lite. Tog kort på en värdekvar.. några kyrkor och ett fantastiskt gulligt hus med jätte söta balkonger som sedan visade sig vara en bordell. Sen såg vi en sexleksaksaffär och kände oss genast som hemma igen. Åt en middag och sedan beslutade vi oss för att dra oss tillbaka mot storstan.

Haarlem

Den söta bordellen
Det var väll ungefär det som hände. Å ja juste, vi lärde oss även att om man frågar någon " Vet du vart bla bla bla är" så svarar som bara ja. Du måste fråga - skulle du vilja vara så snäll att berätta det för mig, annars kommer du aldrig att få veta det.