Amsterdam

Sådär ja

Kategori: Allmänt

Okey, jag vet att jag har varit väldigt dålig på att uppdatera, men det har varit några hektiska veckor.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg allt som har hänt, men jag antar att när jag sist skrev så skulle jag åka till Bryssel.

 

Bryssel blev en väldigt kort men intensiv trip som började med en bussresa 0700 på morgonen. Väl i Bryssel så checkade vi in på hotellet, snurrade runt i alla metrogångar ( otroligt komplicerat metro system i den staden) för att slutligen komma till alla EU byggnader. Traskade runt, åt en lunch ute i solen och sedan fick vi gå till Parlamentet. Var så trött att jag höll på att somna, trots att det var en ganska intressant presentation som hade där. Kanske lite manipulativ då han som pratade om EU tycker att EU är det bästa som har hänt denna värld. 

På kvällen gick vi ut och åt middag tillsammans med hela klassen för att sedan avsluta kvällen på en bar med 2004 olika ölsorter och en fantastiskt coverband beståendes av 5 medelålders män som sjöng låtar som: Ride sally ride, I feel good osv osv. En riktigt bra kväll! Dagen efter hade vi ett annat besök inplanerat, vilket var kul. Kommer inte riktigt ihåg vad företaget hette men dom  är iallafall där för att försvara Hollands intresse angående lagstiftningar i Eu. Mycket snack om Lobbying med andra ord.
Innan vi åkte hem blev det lite fin lunch och sedan skicka kort och chocklad till mormor, som tyvärr aldrig kom fram.

 

 

Klassen tittar på någon sten i Bryssel

 


När jag kom tillbaka var Mamma och Pappa här, blev middag och lite vin. På lördagen gick vi på marknaden vid Waterlooplein och allmänt strosade runt i staden. På kvällen bjöd vi med Ashlee på middag och avslutade kvällen på Lux. Nu vet jag inte riktigt hur mycket jag har hunnit skriva om Lux. Lux är iallafall min favoritbar här i Amsterdam. Perfekta stället att gå till om man inte känner för att klubba eller sitta på en trång pub. 
På söndagen introducerade jag mina föräldrar för Primark, vilket var väldigt uppskattat, till och med Pappa tyckte att det var billigt och köpte i vanlig ordning skjortor och kalsonger. 

Vi hade planerat att gå på Anne Franks huis på måndag morgon, vi var ute i god tid tyckte vi, men nja. Vi fick lov att stå i kö 1 timme för att komma in. Det var helt klart intressant och det känns som om att det är något man Måste ha sett om man är i Amsterdam, men de tar bara 30 min att traska sig igenom museet. 
Mamma och pappa åkte hem och resten av veckan ägnade jag åt att ha en fruktansvärd urinvägsinfektion och en hel del pluggande. 


 

 

Jag mötte upp Mamma och Pappa vid sationen så dom fick se min fina kontaioner

 

 

 

 

 

Pappa tittar på nyhetsmorgon på hotelrummet.

 

 

 

 Jag och Ashlee på middag med Mamma och Pappa

Helgen efter det kom systrarna Hermansson på besök! Fredagen ägnade vi åt massor med tjejsnack och en liten vända in till belushis. Lördagen: Waterlooplein och lite mera stad, åkte blandannat parisehjul, kollade in redlight osv. På kvällen så skulle vi ut och slå klackarna i taket. Jag fick migränanfall och blev liggande hela kvällen. Söndagen blev väldigt lugn då systrarna var bakfulla så jag passade på att plugga lite. 
På måndagen åkte vi in till stan igen, letade reda på I Amsterdam och kikade runt lite mer, käkade lunch och tog en båttur runtom kanalerna. 



 

 

Sanna och Emmy vid en av stadens alla kanaler

 

Sanna och Emmy framför Vam Gogh museumet och I Amsterdam skylten



Sen var det en vecka fylld med studier. Plugg plugg plugg. Self study week är något utav de mindre roliga sakerna jag har gjort här i Amsterdam. Meeeen även om det är self study week så finns det alltid en Onsdag. Onsdagar brukar spenderas på De kooi, men då De kooi var stängt så tog vi oss faktiskt in till stan och gick på Coco's. Vi var inte så många som åkte men det blev en riktigt lyckad kväll med mycket dans och skratt!

 

Förfest hemma hos Evelyn och Rossy
 
 

 Äta citron utan Tequila

På torsdagen blev det dock en till paus i det hela och vi åkte in till stan för att hitta maskerad kläder. För mig blev det enbart en mask, sarah var en sexy nurse, nicolas var Hugh heffner, Liege var en sexy vampyr. 

Dagen efter, på fredagen så var det dags för självaste Halloween partyt. Det tog lång tid att ta sig dit men det var helt klart värt det! Alla höll dock på att förfrysa då det blåste iskalla vindra och det kändes som nyårsafton 2010/2011 ( - 28 grader och enbart en liten klänning). 

 

Rossy, Alex, Jag, Sarah, Pablo
 

Leige & Nico

 

 

 

 

Lördagen blev lugn, köpte en ny billig locktång från Media markt, en extra stor så man får jätte fina lockar, fast man ska nog ha lite längre hår.... Men snart så har jag långt hår och då kommer det att bli riktigt bra! Sarah förstår dock inte riktigt vad som händer då vårat badrum har blivit överfyllt med olika tänger till håret... för tillfället har jag 4 olika tänger där inne... sarah har 1. sladdar överallt.

 

På måndagen hade vi vårat första prov, Open book exam- Public affairs.
Ett open book exam innebär att du får använda dig av precis vad du vill, bortsett från telefoner och att prata med kompisar, men om du hade velat så hade du fått ta med dig en vän som inte gick i samma klass som kunde hjälpa dig. Ingen gjorde dock de så jag undrar om det kanske var ett skämt från Lärarens sida. Provet kändes helt oket, fick 7.3 poäng av 10, hade jag fått 0.2 hade det räknats som ett svenskt Vg, men men, Jag är glad så länge jag har godkänt. Onsdagen och Torsdagen var 2 fruktansvärt hektiska dagar som spenderades i skolan. Från morgon till kväll. Vi fixade de sista sakeran på vårat grupparbete som slutade upp på 150 sidor. Innan jag kom hit tycke jag att ett grupparbete för 5 personen som skulle vara på 15 sidor var mycket... Vi var dock 6 personer men eftersom Turken Tolga är helt värdelös så kan vi inte säga att han hjälpte till särskilt mycket. Jag och Simon fick lov att skriva om och utveckla hela hans del. Och vad gjorde Tolga? han hade lite ont i magen så han var hemma och vilade. Ja men gå till doktorn om du har så jälva ont då.
Förlåt, jag blir bara lite irreterad. Har man så ont i magen att man inte kan sova på natten och det gör lika ont på dagen så tycker jag att man ska till doktorn. Det tyckte inte han. Så, 2 dagar med ont i magen, 0 engagemant i grupparbetet och han får samma betyg som oss. I nästa klass kommer han inte få vara med i våran grupp iallafall. Kalla det mobbing eller vad ni vill, men det är inte kul att ha ett grupparbete med någon som drar ned betyget för hela gruppen.

På fredagen presenterade vi grupparbetet, vilket gick lite sådär... eller det gick väll bra, men försök själva att ha en 15 min presentation  på ett arbetet på 150 sidor.. det blir lite tight om tid. Efter presentationen så åkte jag och Sarah in till stan och shopade lite granna. Fredagen bjöd på en lugn kväll, ett glas vin och god mat. Precis vad man behöver efter en sån vecka.

 

På lördagen var det Museumnacht, ett event då man köper en biljett som gäller för alla museum i Amsterdam. Museerna är öppna till 02.00 och det finns en bar i alla museer. Jag blev dock trött på museum efter 5 timmar så jag och Ashlees vän från Australien bestämde oss för att gå till en pub och dricka en öl istället. En väldigt trevlig kväll, men trots att det inte blev så mycket alkohol harj ag varit en trött människa idag. Ingenting blev skrivet på hemtentan från helvetet, men lägenheten skiner så gott som den kan. Har även rensat avloppet under handfatet, vilket var äckligt men välbehövligt. Nu ska jag kika på lite Gossip Girl innan det är dags att sova för att gå upp tidigt och plugga. Puss och kram!

 

 

 

 

Kommentarer

  • Lillemor säger:

    Du verkar att ha haft fullt upp, kämpa på. Kram kram

    2012-11-05 | 10:30:04

Kommentera inlägget här: