Amsterdam

Dreamteam & Holländsk hemtenta

Kategori: Allmänt

Idag började vi skrivandet på våran fruktansvärda hemtenta. En hemtenta här i Holland kan se ut såhär:
 

Question 1: What are the various reasons for attempting European Integration? Be sure to develop your answer, put your answer into context through the theory and events discussed in class.

Question 2: Choose FOUR of the following and write a brief description encompassing the following; Describe what is ( what happened) the significance for European integration and your personal opinion. The European coal and steel community, The single European act, “Empty chair” policy, The Maastrich treaty. ( det var dom jag valde, fanns dock 10 olika all välja mellan)

Question 3: Define and explain the main ( and various) aspects ( examples, discussion, evidence) of the following: The state ( Requirements) Stag Hunt Analogy, Realism, Pluralism, Functionalism, Intergovernmentalism.

Question 4: Discuss the above ( question 3) within the context of European integration's three main decision making bodies ( The european parliament, The European Commission, The council of ministers). As a lobbyist, to affect European policy, which institution should be target to yield the best the possible return for your organization.

Inlämingen ska vara 15-20 sidor. Allt man kan hitta ska finnas med där + en bibliograpi. Men med tanke på att jag nästan skrivit klart 2 frågor idag och är redan inne på sida 7 så hoppas, Hoppas jag verkligen att jag är klar tills på torsdag. På Torsdag har nämligen Jag, Schkumbin och Jonathan blivit inbjudna på Pubkväll hos The swedish cammer og commerce eller något sådant. Swedish cammer of commerce är iallafall en grupp svenska unga människor som bor och jobbar i Amsterdam. Dom träffar en gång varannan månad och dricker lite öl. Dom gör säkert andra saker också.. men jag har inte riktigt satt mig in i det där.. kanske borde göra det innan torsdag. Iallafall så såg jag det som en bra möjlighet att knyta lite kontakter för eventuella framtida praktikplatser!!

För övrigt vill jag bara lägga till i skrytrutan att det där arbetet vi skrev på 150 sidor var det bästa arbetet i Hela klassen och att vi fick 8.2 i betyg ab 10, vilket är väldigt bra med tanke på att det högsta betyget våran lärare ger ut är 8.5 av någon anledning som vi inte riktigt har förstått än. Tack och hej!

Kommentarer

  • Ingrid säger:

    Malle! Är så roligt att läsa om dina holländska förehavanden, verkar finnas mycket kul att göra och titta på i den där staden. Verkar också som att du är mkt mer insatt i det holländska betygssystemet än jag är, vad måste man upp i för att det ska vara ett svenskt VG? Vi har ju också holländska betyg eftersom det är genom INHolland som vi är här men jag har inte fattat...
    Hoppas allt är bra med dig!

    Kram!

    Svar: Ja det finns saker att upptäcka hela tiden :)! Njae, så insatt är jag inte... men jag är ganska säker på att våran utbyteskordinator sa att det är till våran fördel... kan det vara så att från och med 7.5 får man Vg? Jag ska fråga honom så fort jag ser honom! karm kram
    Malin

    2012-11-06 | 03:38:46
    Bloggadress: http://ingridonwheels.blogg.se

Kommentera inlägget här: