Amsterdam

Red Light District tour

Kategori: Allmänt

I tisdags åkte Jag, Ashlee, Sarah och Jonathan in till centrum för att gå på en guidad tur i Amsterdam. Dom som hade turen var samma som har gratis turerna, ni vet dom. Man går gratis men förväntas att betala 10 euro i dricks eller så. Men den här turen var dock inte gratis, men vad är 10 euro för en 2h lång vandring i red light med massor av spännande information? Jag skulle säga att jag känner mig lite som en expert på området just nu. Det flesta undrar hur det hela egentligen går till? Jag ska dra lite information snabbt här.
 
Tjejerna som jobbar som prostituerade i Amsterdam är frilansare. Dom hyr fönstrerna för 75 - 150 euro /8 timmar. Att priset varierar beror på vilken tid och dag man vill hyra fönstret. Självklart får du fler kunde på kvällen än på morgonen. Den som vill köpa sex får räkna med att betala 50 euro för 15 min, det kallas det traditionella suck and fuck. Oftast brukar dock de prostituerade tjejerna försöka övertala killar till 30 min för 100 euro för att det inte ska bli så stressigt - 15 minuterna börjar helt enkelt ticka när dom börjar förhandligen av priset. Sen ska  det tvättas och på med kondom, det ska liggas, och sen ska det tvättas igen, killen ska klä på sig och sen betala under dessa 15 min. Som ni hör så är det mycket som ska göras. Om man får det väldigt billigt så kan man räkna med att man hamnat i tranie alley, där jobbar alla transexuella.
För att prostituera sig i Amsterdam måste man vara minst 18 år, regeringen försöker höjja den till 21 vilket jag tycker låter klokt då en annan nästan blir frestad att ge sig in i branchen för gissa vad en medelmåttig prostituerad tjänar i månaden? 100 000 - 150 000 tusen kronor i månanden. Själklart ska det väll skattas lite, men om man jobbar i några månader, då är studentlånet avbetalat ganska så snabbt faktiskt.
( Nej jag tänker inte prostituera mig) Iallafall, prostitution, världens äldsta yrke och den äldsta arbetande tjejen är 84 år gammal och har en väntlista på 2 veckor. De ni! Fast hon jobbar bara på lördagar....
 
Vet ni varför dom står i fönstret?
Jo det är för att i ungefär samma veva som afroamerikaner inte längre behövde jobba som slavar i Usa så förbjöds prostitutionen i Amsterdam. Hon som såg till att det blev förbjudet trodde hon gjorde en bra grej, vilket hon inte gjorde då helt plötsligt alla tjejer i amsterdam blev arbetslösa. Så vad gjorde dessa tjejer? Jo dom skötte sina affärer ändå. För att få kunder så satt dom sig i ett Fönster och kikade ut mot gatan, gick en man förbi flaxade man med gardinen och då visste han att hon var en prostituerad. På den tiden var de prostituerade väl påklädda, visade man för mycket klyfta så kom pappa polis och sa till. 
 
Nä nu ska jag sluta skriva om prostitution och börja skriva om läkare utan gränser istället. Ibland måste man ju faktiskt plugga också!



Här kommer lite bilder från Sarah's födelsedagsfest som vi hade igår =)
 
 
Vi hade ordnat lite fördrinkar
 
 
Det är tydligen tradition på De Kooi att den som fyller år blir bjuden på jäger....
 
Ur en tratt...
 
 
Jag kommer inte sätta min fot på De Kooi när jag fyller år - det kan jag lova er!
 
 
Ungefär 30 min senare tog vi hem Sarah och nattade henne.
 
 
 
Jag och Ashlee
 
 
My, ashlee och Anna
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: