Amsterdam

Sinterklass

Kategori: Allmänt

Fredag kväll, klockan är 21.03 och jag sitter i min pyamas i sängen. Kanske inte den mest spännande Fredagskvällen man kan ha men ibland känner man helt enkelt inte för att gå ut. Det är ju inte bara bara att gå ut på krogen, Först och främst måste man köpa alkohol att bära hem för att man ska ha något att dricka innan man går ut, sen måste man duscha, fixa håret, sminka sig välja kläder osv osv. När det är klart måste man komma på vart man ska gå, utbudet är trots allt oändligt. Gå till Metro stationen, åka in till stan, gå till klubben ( evetuellt spårvagn emellan där och sen gå), sen är det den roliga biten när man dansar och pratar med folk, bara det att sen ska man hem. Antingen är det dyrt eller så tar det as lång tid. Man somnar, vaknar upp och mår inte sådär superbra. Hela lördagen förstörd och man har inte lika kul när man går ut på lördagen så.. därför sitter jag här, i min  pyamas och dricker glögg.
På tal om glögg. Holländare har en egen lite tradition, jag trodde att detta var ett skämt när jag hörde om det första gången,men Aaron förklarade för mig att det faktiskt är på riktigt.
 
Sinterklaas, även känd som Sankt Nikolaus, är en favorit hos de flesta holländska barn. Han känns igen på sin uppseendeväckande röda mantel, röda mitra och sitt långa vita skägg. Detta helgon kommer varje år i mitten av november på en ångbåt fylld med presenter tillsammans med sina medhjälpare som alla kallas Zwarte Piet ’Svarte Petter’. För barnen betyder hans ankomst att de kan ställa sina skor vid skorstenen eller vid köksingången. På natten kommer Sinterklaas ridande över hustaken på sin vita springare Amerigo och lägger gåvor och presenter i barnens skor, med hjälp av sina svartepettrar. Traditionellt äts en slags pepparkaksgubbar, kryddiga kakor, marsipan och chokladbokstäver. Tillfredsställ ditt behov av sötsaker och inhandla dessa godsaker på närmsta livsmedelsaffär eller bageri.
 
 

Jag kopierade denna lilla text. Tänka er att i Sverige divideras det om huruvida det ska få heta jul lov eller inte för att det ska tydligen vara rasistiskt att kalla det jullov. Här i Nederländerna så har Sinterklass ett gäng negrer som jobbar som hans slavar. Det känner lite rasistiskt om något skulle jag vilja säga.
Här är en bild på chocklad tomten och negern.
 
 
Okey, den bilden tog ca 100 år att lägga upp, får se om jag verkligen lägger upp några nya.
 
Den här bilden är iallafall tagen i Onsdags. Solen sken och någon hantverkare väckte oss 9 på morgonen så jag och Sarah fångade dagen och åkte in till Albert Cuyp market - Amsterdams största marknad sägs det.
Jag vet inte om det var min favoritmarknad men det blev en del shopping - En stor fluffig kudde för 5 euro, en jätte fin stickad tröjja ( insåg när jag kom hem att det var ull i den och det gillar jag i och för sig inte alls men jag har användt den 2 gånger så tydligen går det ganska bra), en nederländsk flagga, ett organet silkesband och lite chocklad :) Jag fick höra av en väldigt full och aggresiv mörkhyad man att jag såg lite dum ut, sen sa han att jag såg ut som ett retard. man tackar man tackar.
 
Om folk redan tycker att man ser ut som ett retard så kan man bete sig som ett också.
 
 
Vi fortsatte våran dag till Waterlooplein och gick på marknaden där och sedan blev det lite Bagel tapat, mycket gott! 
 
 
När vi kom hem så gjorde vi oss iordning och åkte till Biljmer ArenA och tog oss till Ajax ArenA, många arenor här i trakten måste jag säga. Kikade på matchen mellan tyskland och Holland ( därför vi köpte flagga och grejer), även om arenan i sig var väldigt mäktig så var matchen väldigt tråkig. 0 - 0 Slutade den och det var knappt några skott på mål. Ingen öl sålde dom heller. Efter matchen var slut så åkte vi tillbaka till våra kontainrar, alla utom jag oc Sarah gick till Dekooi ( som de flesta vet vid det här laget är det studentbaren)
 
Man vaknar upp dagen efter och får höra allt skvaller. Jag måste säga att det är helt otroligt hur många som är otrogna här! Påminn mig om att om jag någonsin har en pojkvän och han vill plugga utomlands så kommer jag göra slut med en gång. Tror det bara är 2 eller 3 stycken som har lyckats att Inte vara otrogna under tiden dom har varit här. Jag vet inte vad ni tycker, men jag förstår inte varför man har en pojkvän/flickvän om man ska hångla och sova ihop med andra människor. Egoistiskt.
 
Torsdagen blev lugn på dagen, sen på kvällen åkte jag till Eindhoven och gick på Eindhoven Glow. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad det är.. man kan säga att man går en vända inne i staden och det är massor med olika ljusinstalationer på olika byggnader och om jag har förstått det här rätt så är det företaget Philips som står bakom det hela. Det som jag tycker var mest fashinerade var ändå ljusinstallationen dom hade på kyrkan. Dom gjorde så att det såg ut som en orkester spelade, sen ramlade den ned och kyrkan började att brinna för att sedan falla ihop och byggas upp igen. Riktigt fränt!
 
 
 
Och nu är vi tillbaka på dagens datum. Lite skola, sedan var vi ett gäng som gick och tittade på Skyfall. Helt okey film, den var väll som alla andra James Bond filmer. Ingen sensation men helt klart sevärd.
Natti natt!
 
November i Amsterdam!
 

Kommentarer

  • Lillemor säger:

    Ska berätta på jobbet om holländarnas traditioner, kul!
    Även kul att du skriver så man får se o läsa om dina dagar i Amsterdam, Kram kram

    2012-11-18 | 11:53:33

Kommentera inlägget här: