Amsterdam

Girls Love Bartenders

Kategori: Allmänt

Jag kann börja med att berätta att den här helgen har varit helt galen. Jag, Ashlee och Bella har sprungit runt i neonfärgade kläder och trots våra kläder så lyckades vi tappa bort varandra inne på en klubb, som heter studi 80, som inte är särksilt stort, som det bara är killar på. Man skulle ju kunna tycka att man borde se varandra ganska lätt i dom kläderna. Det bör kanske tilläggas at Ashlee råkade dock gå in på fel klubb, den som låg dörr i dörr.
Det där lät kanske konstigt, men ibland är det inte alltid så lätt här i Amsterdam. Vill man till exempel gå på Studio 80 så måste man veta att man ska gå dit. Man måste veta vart stället ligger för det finns ingen skylt ovanför ingången som säger "Studio 80". När du kommer fram till dörren kommer du att utsättat för en frågesport ( kanske för att du har en stor fluffig hårsnodd i håret och lysande neaon gula tights) dom kommer först att fråga dig om du vet vart du är " Eh ja, Studio 80" sen kommer dom att fråga dig om du vet vad som händer där inne ikväll och man ska då inte svara " Ingen aning, men jag vet att det bara kostar 5 euro att gå in innan klockan 12". Som tur var kan Flavio prata holländska och han hade på sig normala kläder så det löste sig ändå. Vi fick dock en sista fråga; Hur många är ni? Räknade ihop gruppen och konstaterade att vi var 8 personer. Tydligen släpper dom inte in grupper med mer än 4a personer. Men det gick bra ändå för att vi lovade att inte gå till baren samtidigt. Måste dock säga att det var en större upplevelse att ta sig in på den klubben än att vara där inne. En skitig liten grotta med typisk holländsk klubbmusik - ni vet sån där musik då det låter som om det är en och samma låt hela natten lång. 
 
Hur som helst fick söndagen bli en vilodag. Men igår var vi igång igen. När jag säger vi så menar jag Bella och jag. Bellas kompisar Oscar skulle tydligen gästspela på en bar. Förstor inte riktigt vad de hela handlade om då han bara skulle jobba i baren i 1 timme. Men gratis drinkar utlovades och vi var inte sena på att tacka ja. Baren där han skulle jobba heter Door 74. Ingen bar jag någonsin hört talas om eller sett - trots att jag har gått på den gatan flera gånger. Det var dock inte så konstigt att jag inte sett denna cocktail bar. Åter igen var det en sån där bar som Inte har en skylt ovanför dörren. Det enda man ser är en svart dörr. Ovanför sitter ett nummer 74 ( som precis på alla andra dörrar i amsterdam fast med andra nummer, ja ni vet ju hur husnummer fungerar i största allmänhet) sen fanns det en minimal liten ringklocka på sidan av dörren. När man ringt på ringklockan så kom en trevlig man och öppnade dörren, tog jackan och bakom hallen så fanns det en helt fantasitsk cocktail bar! Oscar styrde upp en stark men väldigt god cocktail, vi tittade på honom när han jobbade. Tydligen var den en kväll som heter; Girls love bartenders. Om jag förstår det rätt så bestämmer bartendern vad du ska dricka för något och efter varje timme så försvinner det några bartenders från baren och sen kommer det några nya.
När Oscar var klar med sitt "skift" så traskade vi till en annan bar för att dricka lite mer gratisdrinkar och seda traskade vi tillbaka till door 74 för att dricka lite mer. Mycket trevlig kväll. Måste bara säga Amsterdam upphör aldrig att förvåna mig - and i Love it!
 
 
Lite 80 tal
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: