Amsterdam

I mitt afrika

Kategori: Allmänt

I Fredags och Martina skulle börja dagen med en joggingtur. En annan hade ont i halsen och ordnade upp lite mer administrativa grejer - kolla upp kort till metron, adress till Ikea osv.
När det hade gått ca 45 min slog en tanke mig - Martina kanske har sprungit vilse.. fast njaa, martina är ju bra vältränad så hon springer nog ganska länge.... 1 timme och 30 min senare bankar det på dörren och en helt färdig martina slänger sig in och säger - Fan malin, jag sprang vilse! Det visar sig att hon varit hela vägen bort till Ikea och  frågat om vägen 3 gånger och ingen vet vart hon ska.
 
Det är lite spännande här i Diemen för det verkar som om ingen vet någonting. Ingen vet ens vart det finns ett supermarket. Vi har frågat sjukt många och ingen vet.
 
Men iallafall så åkte vi till Ikea, traskade runt och köpte alla förnödenheter vi kan behöva: Plastglas, färgglada plasttallrikar, färgglada plastskålar, kastruller och kökshandukar. 
På tal om kökshanddukar: Columbianen från Toronto var på Ikea och skulle köpa kökshandukar, dom låg ihoprullade och det stod på hyllan 4st 2 euro. Satan var billigt tänkte columbianen och köpte 4a rullar.. det var bara det att när han kom hem så insåg han att det var 4 handdukar i en rulle så nu har han 16 kökshanddukar. Fint.
 
Kom hem, det började regna så vi var dyngsura och trötta. Packade upp allt, det blev jätte fint. Jag bytte till mina nya vit och rödrandiga sängkläder och la min vit och rödrandiga trasmatta på golvet, mycket mer hemtrevligt måste jag säga :)
 
När regnet slutat så begav vi oss ut på jakt efter Jumbo ( supermarket som ska ligga nära) och efter mycket om och men hittade vi det äntligen! uttagningsautomaten utanför fungerade inte, vilket var lite drygt då man inte kan betala med kort i de holländska mataffärerna. Eller man kan betala med kort om man typ har ett maestro, ett sånt kort som typ aldrig fungerar någon annanstans, men här i holland är det ett sådant kort man ska ha. Varför vet jag inte. Men med våra små kronor så lyckades vi handla lite vin å mat. Vin är föresten billigt här. En flaska kostar typ 4 euro, man kan till och med köpa billigare vin om man vill det. Perfekt!
 
Traskade hem käkade en fin middag bestående av köttbullar, spagetti och ketchup, jag fick en blå tallrik och martina en orange. Efter middagen var det dags att göra sig iordning och kila lite längre bort i korridoren på festligheter! Runt 23.30 tog vi Metron in till Centrum, bytte till spårvagn och hamnade vid Leidsplein. Gick in på någon klubb och fick lära mig att folk röker inne på nattklubbarna och det är inte bara cigaretter som röks inne på dessa nattklubbar. En väldigt liten nattklubb där dom till och med tar betalt för vattnet. snåljåpar.
Dansade och festade på men strax innan 2 så kände martina av tröttheten och mina fötter smärtade. Dags att ta sig hem och det var ett litet mission i sig. Först behövde vi invänta en spårvagn som tog oss till centralen och sedan invänta en buss som det tog ca 100 år för att ta oss till Diemen Zuid. 100 år var väll mer kanske 40 min. Men när man är trött och bara vill sova så är 40 min väldigt lång tid. 
Kliver av bussen i mörkret, kommer en bil bakom oss full med killar och den börjar förfölja oss. Då vi bor i ett Getto som känns som ett grönt afrika fast kalare så känner man sig inte sådär jätte säker på natten, speciellt inte när man blir förföljd. Vi bestämmer oss för att springa genom parken för där kan inte bilen följa efter oss. När vi kommer fram till campuset så står bilen och väntar på oss. Extremt obehaglgit och jag ska försöka hitta en affär som säljer pepparspray eller liknande.
Det var ungefär där någonsans jag förstod varför det finns grindar in till vårat campus och jag kände mig väldigt tacksam för det där grindarna som jag från början tyckte var väldigt onödiga. 
 

Lördagen spenderades till större delen inne i rummet, kikandes på serier och återhämta sig. Vi lagade lite tacos till middag och någonstans vid 20.30 tiden bestämde vi oss för att vara lite sociala med dom andra studenterna så vi traskade upp 2 trappor för lite öl och umgängesspel. En mycket trevlig kväll. Idag regnar det - igen. Extremt omväxlande väder. Ena stunden så skiner solen, i nästa ögonblick spöregnare det. Har gått på en liten promenad och nu ska jag nog återgå till att kika lite på serier. 
 
Och så lite bilder
 
 
 
Martina äter köttbullar och mos på Ikea :)
 
 
Ungefär såhär ser bakgårdarna ut här i Diemen
 
 

Kommentarer

  • Ingrid säger:

    Så skönt att höra att det ordnar sig!

    2012-08-27 | 18:52:54

Kommentera inlägget här: